۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

نکات مفید برای بهتر دیده شدن در فضای مجازی

در مسايل گوناگون دنيای وب، اختلاف نظرهای زيادی وجود دارد. به‌ويژه در رابطه با چگونگی لينك دادن يا ندادن يك وب‌سايت به وب‌سايت‌های ديگر در زمينه بهينه‌سازی موتورهای جستجو ‌(SEO) و دپارتمان‌های بازاريابی سازمان‌های متوسط و بزرگ. وقتی ن وبت به لينك دادن به وب‌سايت‌های ديگر می‌رسد، مديران وب‌سايت ها معمولا دست ‌و‌ پایشان شل می‌شود. آنها می‌ترسند اين كار سبب شود تا:

– اعتبارشان خدشه‌دار شود
– رده موتور جستجويشان پايين بيايد
– از رتبه‌صفحه‌شان ‌(PR)‌ كم شود
– با دست خودشان راهی بسازند تا كاربرانشان را از دست بدهند.
البته اين نگرانی‌ها تا حد زيادی بی‌پايه و اساس است. لينك ددن در وب يك امر عادی است، بطوری كه بيشتر كاربران به‌دنبال چنين چيزی هستند و به اين كار احترام می‌گذارند. بنابراين خيالتان راحت باشد كه اعتبارتان خدشه‌دار كه نمی‌شود هيچ، حتی ممكن است به‌خاطر لينك‌دادن‌ها و هدايت‌كردن‌های صحيح، اعتبار بيشتری نيز بدست بياوريد. حتی اگر لينكی كه شما به آن وب‌سايت داده‌ايد،‌كاربران را به صفحه‌های ناخوشايندی چون تبليغات فراوان و جوامع اطلاعاتی راهنمايی كند، كاربران سايت شما آن را ناديده می‌گيرند. ‌ ‌
درست به‌همين ترتيب، موتورهای جستجو بهترين وب‌سايت‌ها را از لينك‌هايی كه به ديگر نقاط فضای مجازی می‌دهند، می‌شناسند. بدين ترتيب، تا وقتی به وب‌سايت‌های مخرب، تبليغاتی و صفحه‌های دزديدن هويت و صفحه‌های موقت لينك ندهيد، خيالتان از بابت بدنامی نيز راحت خواهد بود.
در مورد از دست دادن رتبه‌صفحه ‌(PR)‌ بايد بگوييم كه بله، حدس‌تان درست است!‌به‌طور اصولی، هر لينكی كه به سايت خارجی می‌رود، يك فرصت از لينك وب‌سايت داخلی را از بين می‌برد. اما بسياری از بهينه‌سازان موتورهای جستجو معتقدند كه لينك‌های خارجی به وب‌سايت‌های ديگر، تاثير زيادی روی اعتماد و بالابردن رتبه‌صفحه می گذارد. ‌ ‌
و كسی كه به مورد آخر می‌انديشد، يعنی همان از دست دادن كاربران، به‌واقع بزرگترين مثال تمام تاريخ كامپيوتر را ناديده گرفته است. گوگل را در نظر بگيريد، اين وب‌سايت فقط به سايت‌های ديگر لينك می‌دهد و آن‌ها را نشان می‌دهد، اما پربازديدترين موتور جستجوی دنياست. در صورتی كه بسياری از سايت‌های ديگر كه محتويات اصل خود را دارند، از اين تعداد بازديدكننده بی‌بهره‌اند. دليل اصلی اين موضوع را بايد سود حاصل در استفاده از لينك‌ها جستجو كرد. اگر لينكی به بيرون از وب‌سايت می‌دهيم، آيا آن لينك برای ما سود خواهد داشت يا خير؟ ‌ ‌
بياييد مثال‌های ديگری از جمله ‌Twitter‌، ‌Digg‌، ‌Delicous‌ و ‌Yelp‌‌را ببينيم، همه آنها تلاش می‌كنند هر چه بيشتر اتصال خارجی ايجاد كنند، اما بياييد نگاه كنيم كه چطور هر روزه به آمار بازديدكنندگان‌شان افزوده می‌شود. اين نكته را هميشه مدنظر قرار بدهيد كه لينك دادن به سايت‌های مفيد، باعث می‌شود كاربران از شما تشكر كنند و در پاسخ، بيشتر به سايت شما سر بزنند.
بعد از اين همه مبارزه درمقابل كج‌نظری‌ها بهتر است درون افكار مثبت شيرجه بزنيم! مواردی كه در زير آمده است تماما به منفعتی كه از قرار دادن لينك‌های سطحی و بدون دنباله عايدتان می‌شود، بر می‌گردد.
1.لينك به‌خارج، هدايت كاربران
اگر شما در سايت‌تان به سايت بزرگ يافتن معلم‌ها يا كلاس‌های محلی لينك بدهيد،‌يا به وب‌ سايتی برای مشاوره خريد خودرو، انگار كه مردم را با آن لينك‌ها هدايت می‌كنيد. اما با كمی تحقيق می‌توان دريافت كه با معرفی وب‌سايت‌های ديگر، مي‌توانيد چشم‌ها را به‌چيزی كه می‌خواهيم لينك بدهيم، خيره كنيم. ‌
2. تبديل شدن به مرجع
اصلا مهم نيست كه سايتی كه طراحی كرده‌ايد، چقدر بزرگ است؟ در هر صورت بايد بدانيد شما برای همگان كافی نيستيد و نمی‌توانيد تمام اطلاعات و نيازهای يك كاربر را پوشش دهيد. شما بايد كاری كنيد كه قدرت وب‌سايت و در واقع قدرت لينك‌هايتان را بالا ببريد تا بتوانيد محيطی بهتر و جذاب‌تر برای بازديد‌كنندگان فراهم كنيد. اگر هنگام وب‌گردی لينك مناسبی پيدا كرديد كه با محتويات وب‌سايت‌تان همخوان بود، بهترين كار اين است كه همان لينك‌ها را در وب‌سايت خود قرار دهيد تا ميان وب‌‌سايت مشابه‌، به‌عنوان مرجع شناخته شويد.
3. رفتار الگوريتميك موتورهاي جستجو
بررسی‌هايی كه تيم‌های تحليل هرزنامه‌ها و لينك‌های ناخواسته انجام داده‌اند، به نتايج جالبی منتهی شده است. يكی از آنها كه در واقع، هرزنامه معكوس يا ضدرتبه نام دارد، به فرستنده لينك نگاه می‌اندازد و از آن به‌عنوان درجه كيفيت لينك استفاده می‌كند. بدين ترتيب، اگر لينكی كه شما می‌دهيد، معتبر و خارج از دايره هرزنامه‌ها باشد، درجه كيفيت لينك‌های وب‌سايت شما بالا می‌رود و اعتماد موتور جستجو به‌ وب‌سايت شما بيشتر می‌شود و به‌همين ترتيب،‌رتبه بهتری در ميان رقيبان پيدا خواهيد كرد.
4. لينك به خارج برابر با لينك به داخل
بجز چند وب‌سايت (از جمله ويكي‌پديا و يوتي وب وب‌سايت‌هايی كه به يك وب‌سايت ديگر لينك می‌دهند، بطور پنهان و نانوشته، نسبت به ايجاد يك رابطه دو طرفه ابراز تمايل می‌كنند. در اين صورت شما به بقيه سايت‌ها و سازندگان محتوا نشان می‌دهيد كه به حضور در جمع تمايل داريد و منزوی نيستيد.
5. ايجاد انرژی مثبت ‌ ‌
در وب، انسان‌های بسيار باهوشی وجود دارند كه مي‌توانند باعث پيشرفت شما شوند و يا جلوی آن را بگيرند. زمانی كه شما، از فرصت‌ها استفاده می‌كنيد و لينك‌های خاصی به بيرون می‌زنيد، افرادی را كه كارشان استفاده از همين لينك‌هاست (بلاگرها، فعالان تالارهای گفتگو، خبرنگاران و ...) را مجاب می‌كنيد با وب‌سايت شما تعامل بيشتری داشته باشند. در ابتدای كار،‌حضور اين افراد در وب‌سايت‌تان احساس نمی‌شود، اما رفته رفته با بزرگتر شدن وب‌سايت‌تان، شاهد مزيت لينك دادن به بيرون خواهيد بود. ‌ ‌
دلايل خ وب ديگری برای اينكه چرا بايد به خارج از وب‌سايت‌تان لينك بدهيد وجود دارد، اما اينها بيشتر به‌ذهن خطور می‌كرد. مطمئنا زمانی كه برای مشتری‌تان وب‌سايت می‌نويسيد، ‌ايده‌های كامل‌تری به‌ذهنتان خطور می‌كند كه شنيدن آنها خالی از لطف نيست. ‌

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر